Ziņo Kandavas PII "Zīļuks"

20.05.2024

PIRMĀ ZIŅA

 

Pirmo gadu aktīvi darbojamies un iesaistījāmies "Cūkmena detektīvu" programmā. Bērni mācību gada laikā pēc šī ekoprogrammas iesaistes ir palikuši atbildīgi rūpējoties par dabu un izprotot to, kas dabā ir vērtīgs un kas lieks. Šī programma pirmajā gadā bērnus ieinteresēja darboties ar iespēju atklāt dažādus nenoskaidrotus dabas noslēpumus.

 

Veiksmīgi un cītīgi esam darbojušies ar Cūkmena pirmā gada uzdevumiem. Bērni iepazinās ar Cūkmenu, kas tas tāds ir. Ar lielu interesi bērnus uzrunāja leģenda par Cūkmenu, caur kuru arī bērni vairāk uzzināja, kas ir Cūkmens un kā viņš ir radies. Pirmās tēmas ietvaros bērni devās izzinošā ekspedīcijā uz Pūzurgravas mežu, kur bērni vēroja mežu un mācījās atpazīt, kam mežā ir jāatrodas un kas mežā ir lieks un viņu mājas ir atkritumu tverte.

 

1. tēma

 

Meža izpētes laikā bērni tika iepazīstināti ar lasāmo grāmatu “Meža netīro noslēpumu burtnīca”. Atrodot mežā un tā apkārtnē kādu no atkritumu veidiem, bērni iepazīstas ar tā atbilstošo stāstiņu no grāmatas "Meža netīro noslēpumu burtnīcas", piemēram: tika atrast maisiņš un par to tika lasīts stāsts "Melanholiskā plēve".

 

Bērni apguva un viņiem mīļa kļuva Cūkmena dziesma un deja.

 

Veidojām Cūkmena sejas masku. Bērni darina Cūkmena sejas masku ar kurām spēlēties un kuras paņemt līdzi uz mājām, lai ar Cūkmenu varētu iepazīties arī vecāki. Nodarbību laikā bērni darina masku no puskartona šķīvīša, aplikācijas papīra.

 

Noskaidrojam, kam jāatrodas mežā, bet kam - atkritumu tvertnē. Bērni no darba lapas izgriež attēlus, kuros redzams tas, kas sastopams dabā: labos meža iemītniekus un sliktās drazas. Tad meža iemītniekus līmē mežā, kur tiem ir vieta, bet atkritumus līmē tvertnē.

 

2. tēma

 

Cūkmenam pa pēdām. Bērni nošķir labu rīcību no sliktas, piegružotu meža vidi no sakoptas un skaistas. Detektīvu soļi dabā. Bērni sastājas aplī, atainojot dažādu dzīvnieku gaitu: kā zaķi - lecot, kā lāci, kā vilku utt., Pēc tam visi kopīgi noskaidro, kādiem meža iemītniekiem bērni šodien līdzinās - var minēt jebko, kas saistās ar mežu: ogas, sēnes, dzīvniekus, kokus, kukaiņus u.c. Bērniem ir uzdevums saskatīt minēto lietu krāsas apģērbā.

 

Meklējam labās un sliktās pēdas dabā. Bērni meklē pēdas, veicot uzdevumus no slepenā meža maisa. Bērni no maisa velk ārā lapiņas dažādām lietām, kas jāatrod apkārtnē : (piemēram: kas skaists, kas jocīgs, kas mitrs, kas ēdams, kas jauns, kas veselīgs, kas ripināms, kas spīdīgs, kas vecs) Bērniem jāsašķiro bildes, kas iederas miskastē un kas piederīgs mežam.

 

3. tēma

 

Klausāmies pasaku par lietaskoku un vietaskoku. Bērni klausās pasaku par diviem kokiem, kur viens koks ir lietaskoks - grib, lai no viņa uztaisa rotaļlietas, kas priecē bērnus, bet otrs - vietaskoks - grib palikt mežā un priecēt putnus un dzīvnieks. Mācāmies meža alfabētu. Taisām koka rotaļlietu – Vilciņu.

 

Bērni iemācās izgatavot papīru, izmantojot otrreizējās izejvielas. No rakstāmpapīra, vecām avīzēm vai olu kastēm sagatavo papīra masu, saplēšot papīru gabaliņos, pēc tam gabaliņus izmērcē un sakuļ viendabīgā masā. Papīra masu plānā kārtiņā uzlej uz sietiņa, caur kuru virs paplātes notek liekais ūdens.

 

Bērni iepazīst koku augšanas un izmantošanas gaitu, apskatot bilžu kartītes ar paskaidrojošu tekstu pedagogiem. Skābekļa darbnīca – audzējam paši savu koku. Bērni sēj Skābekli - pašmāju koku – priedi. Sēšana kūdras briketē.

 

Bērni rotaļas veidā izspēlē iepriekš pārrunāto vielu. Bērni piepūš gaiši zilus balonus ar ogļskābo gāzi, abas skolotājas sadodas rokās un paceļ tās, izveidojot “koku” – vārtiņus, caur kuriem bērniem skriet cauri.